Om man får problem att starta Vaka kan det vara versionsproblem , felet ser ut som nedan.
Inkompatibilitet mellan VAKA Java/PC-klient och Java 17
Vid start av JNLP-fil med OpenWebStart ges sedan 7 december möjlighet att uppdatera JVM runtime till 17.0.5.
Eftersom JVM runtime 17.0.5 inte är kompatibel med aktuell VAKA-version kan VAKA Java/PC-klient inte startas efter sådan uppdatering.
Nedan följer instruktioner för att åter kunna starta VAKA Java/PC-klient efter att uppdatering av JVM runtime gjorts till 17.0.5.
Internetförbindelse krävs på datorn.
Redigera JNLP-fil
- I utforskaren, navigera till c:\users\<användaren>\.axema\vaka
- Radera bin-mappen.
- Hämta en ny JNLP-fil från VAKA-Systemet. Exempelvis http://<systemets ip-adress>/jnlp- Spara den på lämpligt ställe.
- Öppna JNLP-filen från Anteckningar.
- Leta upp raden där det står <j2se version="1.8+"></j2se>.
- Radera +-tecknet så att raden blir <j2se version="1.8"></j2se>.
- Spara och stäng JNLP-filen.
- Kör (dubbelklicka) den redigerade JNLP-filen med OpenWebStart.
- Svara Ja om fråga ställs om att hämta en 1.8-version av Java.
- Stäng Java/PC-klient då den startat upp.
Ställ om OpenWebStart
Nedanstående är för att förhindra erbjudandet om uppdatering till eventuellt ej kompatibla versioner av JVM runtime.
- Se till att Java/PC-client är stängd.
- Via startmenyn, öppna OpenWebStart Settings.
- I vänstra menyn, välj JVM Manager.
- Leta reda på raden som inleds med 17.0.5.
- Klicka de tre prickarna till höger på denna rad.
- Välj Remove JVM.
- Klicka knappen Settings... i nedre högra hörnet.
- Ändra Update strategy till Do not download any version.
- Klicka OK ->Apply-
- Klicka OK för att stänga OpenWebStart.
Efter dessa åtgärder kommer OpenWebStart inte informera om uppdatering av JVM runtime finns tillgänglig.
Starta VAKA Java/PC-klient
Efter att instruktionerna ovan följts, startas JAVA/PC-klienten med hjälp av ikon på skrivbordet.