Om man får problem att starta Vaka kan det vara versionsproblem , felet ser ut som nedan.



Inkompatibilitet mellan VAKA Java/PC-klient och Java 17

Vid start av JNLP-fil med OpenWebStart ges sedan 7 december möjlighet att uppdatera JVM runtime till 17.0.5.

Eftersom JVM runtime 17.0.5 inte är kompatibel med aktuell VAKA-version kan VAKA Java/PC-klient inte startas efter sådan uppdatering.

Nedan följer instruktioner för att åter kunna starta VAKA Java/PC-klient efter att uppdatering av JVM runtime gjorts till 17.0.5.

Internetförbindelse krävs på datorn.

Redigera JNLP-fil

  1. I utforskaren, navigera till c:\users\<användaren>\.axema\vaka
  1. Radera bin-mappen.
  1. Hämta en ny JNLP-fil från VAKA-Systemet. Exempelvis http://<systemets ip-adress>/jnlp- Spara den på lämpligt ställe.
  1. Öppna JNLP-filen från Anteckningar.
  1. Leta upp raden där det står <j2se version="1.8+"></j2se>.
  1. Radera +-tecknet så att raden blir <j2se version="1.8"></j2se>.
  1. Spara och stäng JNLP-filen.
  1. Kör (dubbelklicka) den redigerade JNLP-filen med OpenWebStart.
  1. Svara Ja om fråga ställs om att hämta en 1.8-version av Java.
  1. Stäng Java/PC-klient då den startat upp.

Ställ om OpenWebStart

Nedanstående är för att förhindra erbjudandet om uppdatering till eventuellt ej kompatibla versioner av JVM runtime.

  1. Se till att Java/PC-client är stängd.
  1. Via startmenyn, öppna OpenWebStart Settings.
  1. I vänstra menyn, välj JVM Manager.
  1. Leta reda på raden som inleds med 17.0.5.
  1. Klicka de tre prickarna till höger på denna rad.
  1. Välj Remove JVM.
  1. Klicka knappen Settings... i nedre högra hörnet.
  1. Ändra Update strategy till Do not download any version.
  1. Klicka OK ->Apply-
  1. Klicka OK för att stänga OpenWebStart.

Efter dessa åtgärder kommer OpenWebStart inte informera om uppdatering av JVM runtime finns tillgänglig.

Starta VAKA Java/PC-klient

Efter att instruktionerna ovan följts, startas JAVA/PC-klienten med hjälp av ikon på skrivbordet.