Det har visat sig vara problem att skicka från delade mailboxar ibland. Varför vet vi inte men fixen är nedan.
Om det inte fungerar att lägga till som normalt.
( om man vill lägga till access direkt med powershell skippa att lägga till full controll på mailbox i grafiskt gränssnitt , kör bara add accessdelen nedan i powershell)
Så skall man ta bort accessen med powershell.
Hoppa in i exchange admin
Exchange admin center (microsoft.com)
Starta powershell och koppla mot exchange online
Ta bort accessen till den mailbox som användaren inte kan accessa
Remove-MailboxPermission -Identity noreply@sbsstudent.se -User magnus.jagre@sbsstudent.se -AccessRights FullAccess
Vänta 30-60 min
Lägg till access igen med nedan commando.
Add-MailboxPermission -Identity shared_mailbox@domain.com -User user@domain.com -AccessRights FullAccess -AutoMapping:$false
Säkerställ att även rättigheten send as finns med i grafiska gränssnittet
Sen måste användaren själv lägga till mailboxen i outlook med nedan instruktioner.
- Inne i outlook klicka på arkiv
- Välj kontoinställningar x 2
- Välj Nytt på epostfliken
- skriv in mailadressen noreply@sbsstudent.se
- Logga på med din egen mailadress fornamn.efternamn@sbsstudent.se och lösenord till dator, du behöver din authenticator app
- Du kan behöva logga på 2 ggr.
- Starta om Outlook först 1 gång vänta 5 min.
- Starta sedan om datorn
- Nu skall du ha noreply mailboxen i din outlook ?